Free As in Freedom

Monday, September 12, 2005

گزارش برپایی جشن روز جهانی آزادی نرم‌افزار در تهران


طرح ملی لینوکس فارسی، در راستای گرامیداشت روز جهانی آزادی نرم‌افزار و همگام شدن با جامعه نرم‌افزارهای آزاد در سراسر جهان، در روز شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۵ مصادف با ۱۹ شهریور مراسمی در محل فرهنگسرای فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران برگزار نمود. این مراسم از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ در سالن همایش فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد. در مراسم فوق با حضور کارشناسان فناوری اطلاعات، اعضای گروه کاربران ایرانی لینوکس، سایتهای ایرانی تبلیغ کننده لینوکس، دانش­آموزان و دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان بسیار پررنگ بود.

مراسم با سخنرانی جناب آقای دکتر خوانساری، مدیر طرح ملی لینوکس فارسی ‌و یکی از پیشگامان جنبش نرم‌افزارهای آزاد در ایران، آغاز شد. تاریخچه‌‌‌ی جنبش نرم‌افزار آزاد در دنیا و انگیزه‌‌های ریچارد استالمن، تعاریف اولیه در این حوزه، اهمیت مهاجرت به سمت این نرم‌افزارها و به کارگیری‌‌ آنها در مدارس، شرکتها، ادارات و نیز PC-های شخصی از رئوس مباحثی بودند که دکتر خوانساری به آنها پرداخت. وی همچنین از نمونه‌های موفق مهاجرت به دنیای متن‌باز و آزاد، در بسیاری از کشورهای دنیا، یاد کرد و مزایای اقتصادی و صرفه‌جویی‌های ارزی ناشی از این مهاجرت‌ها را با ذکر آمار و ارقام بیان نمود.
از آنجا که ایران نیز روزی ناگزیر از پیوستن به سازمان تجارت جهانی خواهد بود، دکتر خوانساری فرهنگ‌سازی، آموزش‌ و آگاه کردن هر چه بیشتر کاربران از مزایای نرم‌افزارهای آزاد برای عموم کاربران رایانه ضروری خواند. همچنین لزوم به کارگیری این نرم‌افزارها را با در نظرگرفتن صرفه‌جویی‌ها و منافع اقتصادی، تعامل روزافزون کاربران، پشتیبانی بهتر سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی و در نهایت ایجاد یک جامعه دیجیتالی آزاد خاطرنشان ساخت. پرسش‌هایی نیز از سوی علاقه‌مندان و حضار مطرح شد که دکتر خوانساری و در بخشی دیگر آقای تشکری، یکی دیگر از فعالان در این حوزه، به این پرسش‌ها پاسخ گفتند.
در حین مراسم پذیرایی، لوح فشرده Learnix، Shabdix و OpenCD، به همراه خبرنامه افق لینوکس به افراد علاقه‌مند عرضه شد.

آقای پی­براه از اعضای تیم تولید لوح فشرده آمورش لینوکس (Learnix)، توضیحاتی در مورد این دیسک زنده، قابلیتها، و نحوه نصب آن ارائه نمود. این لوح فشرده زنده فارسی حاوی ۲۲۰۰ اسلاید آموزشی لینوکس به همراه ۵۶ مقاله در حوزه نرم‌­افزار های آزاد و به ویژه گنو/لینوکس است.

لوح فشرده Parsix که یک توزیع فارسی گنو/لینوکس و یکی دیگر از دستاوردهای گروهی کاربران لینوکس ایرانی، می‌باشد توسط آقای نوید عبدی معرفی شد.

مراسم در ساعت ۱۹:۳۰ به پایان رسید.

هزینه‌­های این مراسم توسط شرکت فناوری ارتباطات مهرآرا تقبل شده بود. فرهنگسرای فناوری اطلاعات وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شورای عالی انفورماتیک و شورای عالی اطلاع رسانی از حامیان این برنامه بودند

نقل از تکنوتاکس

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 4:16 PM | ارسال نظر