Free As in Freedom

Tuesday, September 06, 2005

Software Freedom Day


ایتنا - Software Freedom Day یا روز آزادی نرم‌افزار روزی است که در آن، جشن نرم‌افزارهای آزاد در سراسر جهان برپا می‌شود. هدف از برپایی این جشن که هر ساله روز ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) برگزار می‌شود، معرفی نرم‌افزارهای آزاد به افراد مختلف جامعه و آموزش اطلاعات عمومی و همچنین بیان خصوصیات و ویژگی‌های استفاده از نرم‌افزارهای آزاد با کیفیت بالا در آموزش، دولت، محیط منزل، کسب و کار و به طور خلاصه در هر جایی می‌باشد.

سازماندهی و برنامه‌ریزی برپایی چنین جشنی بر عهده تیم‌ها و گروه‌های داوطلب مختلف در سراسر جهان و کشورهای مختلف می‌باشد، به گونه‌ای که تاکنون بیش از ۲۰۰ تیم و گروه برنامه‌هایی را برای برپایی این جشن در مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و بسیاری از مکان‌های عمومی دیگر تدارک دیده‌اند.
از جمله برنامه‌هایی که در این روز ارائه می‌شود می‌توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:

1. ایجاد غرفه‌های محصولات نرم‌افزارهای آزاد و ارائه آنها به مردم
2. راه‌اندازی کارگاه‌های نصب نرم‌افزارهای مختلف
3. برگزاری سمینارهای کوچک و ایراد سخنرانی توسط مقامات مسئول در این حوزه
4. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ

در حال حاضر کشورهای مختلف در تدارک برگزاری این جشن می‌باشند به گونه‌ای که اداره پست ایالات متحده، تدارکات لازم را انجام داده و بسته‌ها و دعوت‌نامه‌های موردنظر را به بیش ۹۰ تیم و گروه ارسال کرده است. در پرو نیز لوح فشرده (CD) مخصوص این روز تهیه شده است.

طرح ملی لینوکس فارسی نیز در راستای گرامیداشت چنین روزی و همگام شدن با جامعه نرم‌افزارهای آزاد در سراسر جهان در صدد تدارک برنامه‌های خاص می‌باشد که متعاقبا اعلام خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق عضویت در سایت farsilinux.org از این رویداد و سایر رویدادها مطلع شوند.

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 4:45 PM | ارسال نظر