Free As in Freedom

Wednesday, October 05, 2005

طنزپرداز ايرانی به جايزه فرهنگی پرنس کلاوس دست يافت


برندگان سال 2005 جايزه فرهنگی بنياد پرنس کلاوس، شاهزاده هلند که سالانه به منظور توسعه فرهنگ به هنرمندان، متفکران و بنيادهای فرهنگی اعطا می شود، اعلام شدند. ابراهيم نبوی، طنزپرداز ايرانی نيز از جمله اين برندگان است.

موضوع اين دوره جايزه فرهنگی بنياد پرنس کلاوس طنز بود که علاوه بر زاپيرو (برنده جايزه اصلی به ارزش 100 هزار يورو)، ده طنزپرداز، کاريکاتوريست و کمدين ديگر از کشورهای مختلف به عنوان برندگان جانبی اين جايزه برگزيده شدند.

ابراهيم نبوی نويسنده و طنزپرداز ايرانی نيز در ميان اين برندگان است که جايزه ای به ارزش 25 هزار يورو به او اهدا خواهد شد.
اين بار سوم است که جايزه پرنس کلاوس به فرهنگ و ادبيات ايران اعطاء می شود. در سال 1998 رخشان بنی اعتماد کارگردان سينمای ايران بخاطر نگاه ويژه اش به زنان در آثار سينمايی اش اين جايزه را بدست آورده بود. اين جايزه همچنين در سال 2001 به بنياد "جهان کتاب" بخاطر نگاهی انتقادی به فرهنگ و ادبيات ايرانی اعطا شده است.

ابراهيم نبوی، 47 ساله، که مدتی است در بلژيک زندگی می کند از سرشناس ترين طنزپردازان سياسی ايران است که پس از دوم خرداد 1376با مطالب خود در رشته روزنامه های اصلاح طلب، بعد ديگری به طنز ايرانی افزودند.

نبوی تاکنون جوايز متعددی به خاطر نوشته هايش در زمينه طنز دريافت کرده از جمله سه سال پياپی به عنوان طنزنويس برگزيده مطبوعات ايران معرفی شد که سال آخر زمان اهدای جايزه اش بخاطر نوشته طنزآميزش در زندان بسر می برد. او همچنين در سال 1999 برای دفاع از آزادی بيان به جايزه هلمن -همت دست يافت.

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 10:12 PM | ارسال نظر