Free As in Freedom

Thursday, December 08, 2005

روز سیاه خبرنگاران

يک سانحه‌ي هوايي ديگر، يك فروند هواپيماي غول پيكر هركولوس C130 پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد تهران دچار نقص فني شديد در يكي از موتور‌هايش مي شود، خلبان تصميم به فرود اضطراري مي‌گيرد اما هنگام دور زدن براي فرود، در محوطه‌ي شهرك توحيد سقوط مي‌كند و با يكي از بلوك‌هاي شهرك برخود مي‌كند. (سايت بازتاب بنا به گفته‌ي يك منبع موثق (؟) بروز نقص فني را 8 دقيقه بعد از برخاستن از باند فرودگاه اعلام كرد و اصرار بي‌مورد (؟!) مسئولان فرودگاه مهرآباد به بازگشت هواپيما از نيمه‌هاي جاده‌ي تهران-قم به فرودگاه مهرآباد را با وجود امكان فرود اضطراري در فرودگاه امام، بيابان‌هاي جاده قم و اتوبان تهران قم؛ اقدامي شگفت انگيز مي‌داند! در اين گزارش‌ به كم تجربگي خلبان هم اشاره شده است
...

اما به هر حال تحريم وجود دارد، با وضع موجود شايد اين تحريم لعنتي تا چندين سال ديگر هم ادامه داشته باشد، گاهي وقت‌ها بايد با واقعيت‌ها كنار آمد، چاره‌اي نيست، خون در رگ‌هاي كشوري به وسعت ايران بدون حمل و نقل هوايي خشك مي‌شود.
ايران صدر نشين حوادث هوايي در جهان است و روسيه هم سازنده‌ي انواع هواپيما. اگر چه تكنولوژي روسيه زمخت، با ضريب اطمينان پايين‌تر نسبت به امريكا و اروپا است، اما آيا ايران نمي‌تواند حداقل با وارد كردن هواپيما‌هاي جديد روسي به ناوگان تجاري و نظامي‌اش درصد سوانح هوايي‌اش را به روسيه نزديك كند و از اين صدر نشيني خلاص شود؟ روسيه‌هم از اين نظر جايگاه مناسبي ندارد اما به هر حال از ايران وضعيت بهتري دارد و اگر ترافيك و وسعت خاك روسيه را هم در نظر بگيريم شايد خيلي هم بهتر باشد! ضمناً نبايد از نظر دور داشت كه هواپيما‌هاي ترابري روسيه، با نام آنتونوف، هواپيما‌هاي خوش‌نامي هستند و در سطح جهان استفاده مي‌شوند، حداقل اين C130 هاي خطرناك را كه مي‌شود بازنشسته كرد، مي‌گويم خطرناك چون سوخت اين هواپيما‌ها فرار تر از سوخت هواپيما‌هاي ديگر است، از طرفي فرسودگي قطعات حساس هم ريسك پرواز را بيش از حد بالا مي‌برد. دوست پدرم كه سال‌ها خلبان همين هواپيما‌ها بود مي‌گفت C130 ها با صلوات بلند مي‌شوند و با صلوات هم مي‌نشينند!

و ادامه داستان...

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 11:00 AM | ارسال نظر