Free As in Freedom

Friday, December 02, 2005

تفاوت بی اس دی ها

این مطلب رو چند روز پیش در جواب یکی از دوستان که میخواست تفاوت BSD ها رو با هم بدونه نوشتم

خانواده BSD ها دارای 4 عضو اصلی به نامهای FreeBSD ٬ OpenBSD ٬ NetBSD و Mac OS X می باشد که سه عضو اولیه کاملا آزاد هستند و آخری تجاری می باشد.
در سال 1993 سیستم عامل 386BSD به دو شاخه FreeBSD و NetBSD تقسیم شد و پروژه OpenBSD عضو دیگر این خانواده از سال 1996 آغاز به کار کرد و Mac OS X نیز بر اساس هسته FreeBSD 5.x است.


هدف اصلی FreeBSD سادگی استفاده و نصب به همراه قدرت و پایداری است٬ از معماریهای سخت افزاری متداول پشتیبانی می نماید و برای سادگی نصب٬ بسته های نرم افزاری مختلف در FreeBSD پورت شده اند
FreeBSD از سال 1993 انتشار رسمی خود را آغاز نموده و آدرس سایت رسمی آن http://www.freebsd.org است. خوبه بدونید که سرورهای Yahoo هم از FreeBSD استفاده میکنن.


NetBSD چند ماهی زودتر از FreeBSD منتشر شد و بر خلاف FreeBSD که بر سادگی و قابل استفاده بودن نرم افزارهای مختلف تکیه داشت٬ هدف پروژه NetBSD پشتیبانی از کلیه معماریهای سخت افزاری می باشد٬ NetBSD بر روی بیش از 50 معماری سخت افزاری مختلف نصب میشود از mainstream هایی مانند x86 و SPARC گرفته تا محصولات niche مانند Sega Dreamcast و handheld و hobbyist و ...
NetBSD از december سال 1993 انتشار رسمی خود را آغاز نموده و آدرس رسمی آن http://www.netbsd.org می باشد.


OpenBSD بر اثر اختلاف بین توسعه دهندگان NetBSD و با هدف توسعه یک سیستم عامل فوق العاده امن ایجاد شد. همراه با OpenBSD بر خلاف سایر یونیکس ها کلیه سرویس های لازم نصب میشود ولی حتی سرویس های حیاتی نیز غیر فعال می باشند و برای استفاده از سرویس های مختلف شما باید تک تک آنها را فعال نمایید.
هدف OpenBSD از این کار این است که تصادفا سرویسی فعال نباشد که برای سیستم شما مشکل امنیتی ایجاد نماید. OpenBSD به گونه ای توسعه می باید که امن ترین راه حل اینترنتی سرویس دهنده ها باشد.
OpenBSD از november سال 1995 انتشار رسمی خود را با هدف امنیت و پاکی کد آغاز نموده و سایت رسمی آن http://www.openbsd.org می باشد.

Mac OS X نیز از march سال 1999 با هدف سادگی استفاده و پشتیبانی از معماری x86 و Mac بر پایه FreeBSD آغاز به کار نمود و آدرس رسمی آن http://developer.apple.com/darwin می باشد.

امیدوارم این مطالب دیدی از تفاوتهای انواع اصلی BSD ها به شما بده


نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 3:34 PM | ارسال نظر