Free As in Freedom

Saturday, April 30, 2005

به تماشای آبهای سپید


هرچند مدتی از انتشار به تماشای آبهای سپید حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان میگذره ( اسفند 1383 ) ولی خوب به قدری کارهای این آلبوم زیبا و شنیدنی هستن که قول میدم بارها و بارها از شنیدنشون لذت ببرید...

به تماشاى آبهاى سپيد حسين عليزاده و ژيوان گاسپاريان. انتشارات هرمس، ۱۳۸۳. يک ساعت و سی و سه دقيقه. شعر «پرنده‌ها» از م. آزاد و «حيلت رها کن» از مولانا، موسيقى «سارى گلين» از ايلگار مردف و «ماما» از ژيوان گاسپاريان.

آلبوم به تماشاى آبهاى سپيد يک اثر هنرى عالى موسيقى ايرانیست. آقاى عليزاده با شهامت و خلاقيتى که منحصر به اوست، موفق به خلق شاهکارى شده که در زنجيره کارهاى او حلقه محکمى است. چيره ‌دستی اش در استفاده از ساز *شورانگيز* حيات جديدى را براى اين ساز به ارمغان آورده است. وى از اشعار جديد و دشوارى استفاده کرده که نياز به خلاقيت در فضاسازى و ضرب‌آهنگ داشته و جايگاه ساز *دودوک* گاسپاريان در يک چشم‌انداز ايرانى به غايت موفق و زيباست. اجراى زنده، نوازندگیهاى دقيق، و ضبط و تنظيم بسيار خوب اين آلبوم را نيز نبايد از نظر دور داشت در عين حال، اگر از دريچه آن چيزى که به نام موسيقى تلفيقى رايج شده به تماشاى آبهاى سپيد بنشينيم، نمیتوانيم آنرا نوآورى در اين گونه از موسيقى قلمداد کنيم، چرا که از نواى موسيقى و آواز آقاى گاسپاريان فقط در حد يک نوازنده و خواننده مستقل استفاده شده که بود و نبودش تأثير چندانى بر کل اثر نمیگذارد.

پرنده ها I
پرنده ها II
ساری گلین
نغمه های ارمنی


نقل از TehranAvenue
(من خیلی سعی کردم این تکه آهنگها رو با فرمت ogg در اختیارتون بگذارم ولی این سروری که باهاش کار میکنم این امکان رو بهم نداد)

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 11:43 PM | ارسال نظر