Free As in Freedom

Tuesday, April 26, 2005

Ubuntu 5.04 Review



Christian Paratschek
در مروری بر توزیعهای Linux اینبار سراغ نزدیکترین توزیع به Debian یعنی Ubuntu رفته است. او میگوید : سرعت
Performance))اجرای Ubuntu بی شک تعجب برانگیزترین خبر سال 2004 بود که دنیای Linux به کاربران خود تقدیم کرد.
آغاز بکار این پروژه از توسط شرکت
Canonial تقریبا از 9 ماه پیش بوده است ولی همه چیز بسیار سریع پیش رفت. بعد از یک نسخه آزمایشی در اواسط ماه سپتامبر، شرکت Canonial نسخه Ubuntu 4.10 را در ماه اکتبر عرضه کرد. مرورهای بسیاری بر روی Ubuntu 4.10 انجام شد و این سیستم عامل بسیار مورد استقبال قرار گرفت ( مخصوصا از طرف کسانی که برای اولین بار از Linux استفاده میکردند ).
توسعه
Ubuntu به اینجا ختم نشد و بسیار سریع یک پروژه جانبی به نام Kubuntu با هدف توسعه Ubuntu با محیط گرافیکی KDE شکل گرفت ( پروژه اصلی Ubuntu تصمیم دارد منحصرا از Gnome استفاده کند ).
اکنون 6 ماه از عرضه نسخه
4.10 گذشته است و زمان انتشار نسخه جدید Ubuntu فرا رسیده است. Ubuntu 5.04 بصورت CD قابل نصب و Live CD عرضه شد. این نسخه برای معماریهای سخت افزاری Intel/x86 , Apple (PowerPC), AMD64 عرضه شد. بیایید به بررسی این نسخه جدید بپردازیم. تصاویری از محیط گرافیکی و نصب و ابزارهای مختلف این نسخه در این صفحه توسط osdir.com آماده شده است.
مراحل نصب همچنان در محیط متنی انجام میشود.
Ubuntu از نسخه جدید Debian-Installer استفاده میکند که بسیار بهینه شده است ( فقط پارتیشن بندی هارددیسک کمی نکته دارد که خوب شما این کار را میتوانید با کمک Anaconda ی Fedora انجام دهید... ).

Ubuntu 5.04 دارای بسته های Linux Kernel 2.6.10 ، x.org 6.8.2 ، Gnome 2.10 ، OpenOffice.org 1.1.3 ، Firefox 1.0.2 ، The Gimp 2.2.2 و Gaim 1.1.4 است ( Kubuntu 5.04 به جای Gnome 2.10 دارای KDE 3.4 است ).

در مجموع Ubuntu بسیار شبیه پدر خود است. زیبایی جلوه های دیداری تغییر زیادی نکرده و Gnome 2.10 نیز بسیار شبیه Gnome 2.8 است. پایداری سیستم بسیار چشمگیر است. من جدا هیچ گونه crash در طول این چند هفته ندیده ام. البته این اظهار نظر شامل کلیه بسته های Debian Sid نمیشود ، بسیاری از آنها بخوبی کار خواهند کرد و بعضی ممکن است مشکلات کوچکی داشته باشند ( به هرحال اینها بسته های Debian Unstable هستند و شما نباید انتظار داشته باشید که تمامی بسته ها بدون کوچکترین اشکال کار کنند ). یکی از انتظاراتی که از Ubuntu میرود این است که همینگونه بسیار نزدیک به Debian پیش برود، ضمن اینکه Debian هنوز نسخه Sarge خود را عرضه نکرده است و این نزدیکی بین Debian و Ubuntu رضایت کاربران را نیز فراهم خواهد کرد.

Debian نیز از این نزدیکی سود میبرد و میتواند پس از انتشار نسخه Sarge به سرعت سراغ نسخه جدید خود یعنی "Etch" برود.

قابل ملاحظه ترین تغییر در این نسخه زمان بالا آمدن سیستم است. روی لپ تاپ من Ubuntu 5.04 ظرف 45 ثانیه از Grub به GDM بوت میشود و 22 ثانیه هم زمان load شدن Gnome است یعنی جمعا 67 ثانیه. این زمان در مورد Ubuntu 4.10 نزدیک به 2 دقیقه بود و Fedora Core 3 روی همین لپ تاپ برای بالا آمدن 2.5 دقیقه زمان میخواهد. نکته جالب دیگر برای من این است که من اکنون توزیعی دارم که بطور اتوماتیک کار اختلاط صدا بصورت نرم افزاری (Software Audio Mixing) را انجام میدهد و Gaim ، Totem و اصوات سیستمی Gnome بخوبی همراه با هم کارمیکنند.

به علاوه چند نرم افزار جدید از جمله یک سیستم update بسیار راحت نیز اضافه شده است، Synaptic نیز همچنان به عنوان ابزار مرکزی اضافه/حذف کردن بسته ها وجود دارد. با این ابزارها بروزنگاه داشتن سیستم مخصوصا برای تازه کارها به راحتیه 2 کلیک موس است.

در پایان باید بگویم که Ubuntu 5.04 تازه کاران را ناامید نخواهد کرد و بسیاری ابزارهای مورد نیاز تازه کاران پس از نصب بدون نیاز به تنظیمات خاص کار میکنند.

آینده بسیار روشنی برای Ubuntu پیش بینی میشود اگر Debian به زودی Sarge را منتشر کند و توسعه دهندگان آن کار بر روی تکنولوژی های جدید را آغاز کنند.


نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 10:59 PM | ارسال نظر