Free As in Freedom

Tuesday, November 22, 2005

پاسخ نماینده زرتشتیان به دبیر شورای نگهبان


کوروش نیکنام نماینده زرتشتیان به اظهارات دبیر شورای نگهبان در نخستین یادواره سرداران شهید اعتراض کرد.

نیکنام در نوشته‌ای که آنرا در اختیار خبرنگاران پارلمانی قرارداد با اشاره به اظهارات آیت الله جنتی که در روزنامه شرق در تاریخ 30 آبان انعکاس یافته بود مبنی بر اینکه «بشر غیر از اسلام همان حیواناتی هستند که روی زمین می چرخد و فساد می کند» انتقاد کرد.
در این متن نیکنام اظهار داشت: در اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیرامون ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی به رسمیت شناخته شده و دارای اعتبار شهروندی هستند و در کنار ایرانیان مسلمان از حقوق ویژه‌ای برخوردارند.
نماینده زرتشتیان تصریح کرد: من در جایگاه نمایندگان زرتشتیان ایران در مجلس ضمن اینکه باور دارم نظر مکتب اسلام وجود چنین تفاوتهایی بین انسانها نیست، اگر سخنان آیت الله جنتی همان بوده که در متن گزارش آمده است از روان نیاکان خردمند خود در این سرزمین پوزش می‌خواهم که این چنین به آسانی توهین شده است زیرا آنان نه تنها حیوانات نبودند و موجب فساد نشده‌اند بلکه با هوشمندی و تلاش خود بنیان گذار گسترش دهنده تمدن و فرهنگ در زمان خود بودند.
وی اظهار داشت: بی گمان پیروان ادیان الهی غیر مسلمان نیز انسانهای فرهیخته و دانایی در دنیا هستند.
نیکنام در پایان این نامه آورده است: از حیوانات نیز پوزش می‌طلبم چون آنها موجب فساد بر روی زمین نیستند بلکه از فساد بعضی از انسانها نگران و هستم وی با بیان اینکه به دنبال ارزشهای نیک انسانی باشیم به دوبیت از شعر مولانا اشاره کرده است:

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر/ کز دیوودد و ملولم و انسانم آرزوست
گفتند یافت می نشود گشته ایم ما / گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست

نقل از آفتاب

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 9:53 PM | ارسال نظر