Free As in Freedom

Sunday, November 20, 2005

استقبال گسترده از لپ تاپ 100 دلاري هندلی


نيکلاس نگروپونته، رئيس آزمايشگاه رسانه‌ها (Media Lab) در دانشگاه MIT روز گذشته نمونه‌اي واقعي از يک لپ تاپ را به نمايش گذاشت که انرژي برق آن علاوه بر روش معمولي، توسط يک هندل مکانيکي نيز تامين مي‌شود.

اين کامپيوتر که در جريان نشست ديروز اجلاس WSIS‌ و در حضور کوفي عنان، دبيرکل سازمان ملل به نمايش درآمد، با استقبال گسترده‌اي از سوي حاضران روبرو شده است. به گفته نگروپونته اين لپ تاپ را مي‌توان به قيمت 100 دلار به اقشار کم درآمد عرضه کرد.ناظران، اين طرح ابتکاري دانشگاه MIT را در راستاي اهداف اجلاس WSIS براي کاهش فاصله ميان فقير و غني در ميزان دسترسي به شبکه اينترنت و منابع اطلاعاتي و کاستن از شکاف ديجيتالي ميان شمال و جنوب ارزيابي کردند.
لپ تاپ سبز رنگ MIT به گونه‌اي طراحي شده است که انرژي کمي مصرف کند.

پروفسور نگروپونته هنگام نمايش اين لپ تاپ درحالي که هيجان زده به نظر مي‌رسيد توضيح داد که مي‌توان آن را براي عرضه به دانش‌آموزان مدارس سراسر دنيا به توليد انبوه رساند.نگروپونته گفت بنياد غير انتفاعي او با نام "يک لپ تاپ براي هر کودک" قصد دارد سال آينده 15 ميليون دستگاه از اين نوع را توليد کند.وي توضيح داد که ايده ساخت اين لپ تاپ پس از سفر او به دهکده‌اي در کامبوج به ذهن او رسيده‌است.طرح توليد چنين دستگاه قبلا از سوي نگروپونته اعلام شده بود و قراربود اولين نمونه واقعي آن در اجلاس تونس به نمايش درآيد.کوفي عنان که در مراسم نمايش اين لپ تاپ حضور داشت گفت: به اين ترتيب کودکان مي‌توانند نه فقط از طريق دستورالعمل‌هاي معلمان، بلکه از طريق کار عملي به آموزش و يادگيري بپردازند. آنان قادر خواهند بود مسير تازه‌اي را براي آموختن پيش روي خود بگشايند.

و ادامه داستان...

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 11:29 PM | ارسال نظر