Free As in Freedom

Wednesday, August 17, 2005

از سالهای رفته حکايت


فخری خوروش (اسودی)، بازیگر توانای تئاتر و سینمای ایران از دیروز تا امروز راهی دراز را پیموده. او از بازیگران دهه ی سی سینمای ایران است. خوروش، کار خود را در سینما در سال 1334 با فیلم"برای تو "آغاز کرد.در گفتگو با "روز" از سال های رفته حکايت می گويد.
خانم خوروش در فاصله سالهای 1334 تا 1338 در هفت فیلم بازی کرد که عبارتند از: "برای تو"(جمشید شیبانی، صادق بهرامی، ۱۳۳۴) ، "مستشار جزیره"(اکبر دستورز، جمشید شیبانی، ۱۳۳۵) ، "بهلول"(صادق بهرامی،1336 )، "لات جوانمرد"(مجید محسنی ، ۱۳۳۷)، "همه گناهکاریم"(عزیز رفیعی، 1337)، "آسمون جل"(نصرت الله وحدت ، 1338). خوروش از اواخر دهه ی چهل، به همراه موج نو سینمای ایران، بار دیگر به سینما بازگشت و در فیلم های مختلفی بازی کرد که تعداد این فیلم ها تا سال 1365 بیست و شش فیلم بود. شاخص ترین این فیلم ها عبارتند از:"طلوع" با همراهی گوگوش و جمشید مشایخی، ( هراند میناسیان، سلیمان میناسیان، 1349) ، "آقای هالو"، با همراهی علی نصیریان و عزت الله انتظامی(داریوش مهرجویی،1349)، "نفرین" با همراهی بهروز وثوقی و جمشید مشایخی (ناصر تقوایی، 1352)، "شازده احتجاب" (بهمن فرمان آرا، 1353)، "شطرنج باد" (محمد رضا اصلانی، 1355)، "سوته دلان"(علی حاتمی، 1356) و ....
چندین سریال تلویزیونی شاخص از جمله سریال تلویزیونی "امیرکبیر" و ایفای نقش "مهد علیا" توسط او در این سریال از جمله آثار در خور توجه کارنامه هنری خوروش در سالهای پس از انقلاب 57 است. کارنامه هنری گذشته تر این بازیگر کهنه کار کشورمان نیز مالامال نام است و یاد. آلبوم دیروزهای او آنقدر صفحات پرشماره ای دارد که در وقت کوتاه یک گفتگو، مجالی برای تورق همه آنها دست نمی دهد. همه یاد است و همه خاطره. تصاویر بسیاری از نمایش هایی که در شمار درخشانترین آثار ادبیات دراماتیک جهان محسوب می شوند. و حضور دمادم دوست و همکار سفر کرده خوروش، زنده یاد جمیله شیخی در لباس ها و گریم های بسیار متفاوت روی صحنه، بیش از همه در این آلبوم ها جلب نظر می کند. به سراغ خانم بازیگر رفته و با او از سالهای رفته گفته ایم.

و ادامه مصاحبه...

نوشته شده توسط مهدی حسن‌پور در ساعت 11:42 AM | ارسال نظر